Verbinden in Pai

17 februari 2019 - Krabi, Thailand

verbinden werkw. : [vərˈbɪndə(n)] aan elkaar vastmaken of in samenhang brengen. Voorbeeld: `We voelen ons sterk met elkaar verbonden.’

Pai, de omgeving waar ik verliefd op ben geworden. De omgeving waar iedereen tot zichzelf en tot elkaar komt. De omgeving waar er een soort van Instagram filter van rust over je heen valt. Een filter van 41 graden overdag (wat zorgt voor spontane natuurbranden) en 14 graden in de avond (wat echt serieus koud is!)

Verbinden - Backpack maatjes: mijn reisgenoten Sophie (ontmoet in Bangkok) en Luca & Kim (ontmoet in Chiang Mai) zijn ook mee gekomen naar Pai, en ook zij zijn verkocht aan dit kleine dorpje. Je leert elkaar steeds beter kennen en het vertrouwen in elkaar groeit met de minuut. Ik vind het oprecht bijzonder hoe snel je je verbonden voelt met mensen die je eigenlijk nog maar een paar dagen kent. Los van mijn lieve reis vriendjes ontmoeten we hier weer vele nieuwe mensen, en komen we ook reizigers tegen die we eerder ontmoet hebben. Dit maakt dat we dagelijks met een grote groep mensen Pai gaan ontdekken per scooter, rondom het zwembad liggen met een prachtig uitzicht, of met zijn allen van de ene kroeg naar de andere kroeg slingeren. Van dans battle’s, tot goede gesprekken rondom een kampvuur, het gebeurd hier allemaal.

Verbinden - de lokale bevolking: los van de connecties met de backpackers, groeit ook het begrip en het respect richting de lokale bevolking. Thaise mensen zijn enorm vriendelijk, dankbaar en vooral toegankelijk. Los van het feit dat Engels spreken hier niet vanzelfsprekend is, proberen ze je wel altijd te helpen. Maar ook dat went, ik begin hun manier van Engels praten ondertussen te begrijpen. Ze hebben namelijk een aantal uitspraken of gedragingen die handig zijn om te weten:

• de letter ‘R’ wordt vervangen door de letter ‘L’.
  • ze maken vaak geen zinnen, maar gebruiken 2 á 3 worden om je iets duidelijk te maken. ‘No have!’ Betekend bijvoorbeeld: Nee, sorry mevrouw, dat hebben we niet!
  • in hun eigen taal is het belangrijk hoe je bepaalde woorden uitspreekt, dit kan een andere betekenis geven, vele woorden worden aan het einde van het woord verlengd.

What is name? My name is Rachèl. Ooooh, Lasjeeeeeeeeèl!

Om echt te kunnen verbinden met iets, een plek, of iemand, heb je twee belangrijke pijlers: veiligheid en vertrouwen. Vrijheid is het logische vervolg van verbinding.

Verbinding - het land, Thailand: is het er wel schoon? Moet ik niet de hele dag m’n handen wassen? Kan ik wel alles eten wat ik voorgeschoteld krijg op een bamboo bordje? Als ik in een geroeste bus stap met 2 miljoen kilometers op de teller, en op dat vieze stoeltje ga zitten waar iedereen met zijn zweet naad op gezeten heeft (yes, mijn smetvrees kickt in!) kom ik dan wel op de plek aan waarvan ik hoop dat ik aan kom? Zitten er geen beestjes in mijn bed? Doen ze niets in mijn drankje? Allemaal vragen die door mijn hoofd gegaan zijn voordat ik vertrok, en natuurlijk ook hier heust nog wel even in mij opkwamen. Maar ik kan je geruststellen, het valt mij echt 100% mee! Oké, op de hygiëne na, maargoed, ik vind op bloten voeten lopen door Centerparcs al ellende, dus wellicht ben ik wat dat betreft geen goede graadmeter. Ik voel mij veilig hier in Thailand, veiliger dan in Amsterdam op straat. Ik vertrouw de mensen om mij heen en voel mij met de dag meer verbonden tot dit prachtige land! Ik voel mij vrij, ik ervaar vrijheid, vrijheid is het logische gevolg van verbinding.

Met pijn in mijn hart verlaat ik Pai na 5 nachten en 5 dagen. Maar niet alleen Pai, ook een aantal fijne reisgenoten blijven of gaan. Luca vertrekt naar de andere kant van het zuiden (komt wellicht later weer mijn kant op), Sophie kiest ook haar eigen route, en mijn Duitse vriendinnetje Kim gaat de laatste 8 dagen van haar 5 maanden backpacken, vrijwilligers werk doen op een boerderij in Chiang Mai. Of toch niet? Nee, toch niet! Ik heb haar zo gek gekregen om al haar plannen om te gooien en mee te gaan naar Koh Tao. Zij met de bus, ik met het vliegtuig. We tellen de uurtjes, ah, 23 uur zonder elkaar. We lijken wel een getrouwd stel, maar dan met wel heel veel vrijheid!

Terwijl ik dit schrijf zit ik op een boot richting het kleine eilandje Koh Tao, gelegen in de Golf van Thailand. Het eiland heeft een oppervlakte van 21 km2, en telt 1400 inwoners. Het is dé bestemming om te duiken en snorkelen, de bestemming waar ik lekker met mijn voetjes in het zand ga liggen en nog even zal dromen over mijn fijne tijd in Pai!

1. Suus:
    17 februari 2019
    Prachtig geschreven weer. Mooie avonturen! Lasjeeeel deed me denken aan Morris de eerste paar jaar ;-)
    Talk to you soon ❤️
  2. Rachèl:
    17 februari 2019
    Hahaha, Morris zei altijd ‘Tasjel’ dat was te schattig! 😍 ik mis dat wel hoor! Haha. Talk to you soon babe ❤️
  3. Pake en Oma:
    17 februari 2019
    Alsof je een boek leest zo fijn om te lezen .Was die saamhorigheid in ons kleine landje ook maar zo .Fijn na zoveel uur weer samen met iemand alles delen.Zoveel indrukken.Geniet ze nog maar lekker.Dit kunnen ze je niet meer afpakken,dat neem je mee voor je hele leven.Nog een hele mooie tijd.Heel heel veel geluk.
  4. Rachèl:
    17 februari 2019
    Awh, wat lief Oma en Pake. Dankjewel 😊 leuk om te horen dat jullie het graag lezen. Per locatie schrijf ik steeds een stukje. Als ik straks van dit eiland af ben schrijf ik daar weer over! 😊
    Dit pakt niemand mij meer af nee, mooie herinneringen maken, super leuk!
    Dikke kus voor jullie. Liefs! X
  5. Christine:
    17 februari 2019
    Mooi verhaal bij de prachtige foto's die we al via whatsapp hebben gezien. En nog niet eens op de helft van je avontuur! Heel veel plezier op de volgende locatie. 😘
  6. Jolanda:
    17 februari 2019
    Lijft heel leuk je zo te volgen en meis wat houdt jij hier veel vrienden aan over strakjes. Wat mooi dat jij je zo veilig voelt daar in Thailand. Heerlijk om jr blogs te lezen. Ik zie graag uit naar je volgende blog. Geniet van alles en iedereen. ❤
  7. Hans uit Laren:
    17 februari 2019
    Mooi blij vakantieverhaal met dito verfrissende inzichten ! Geniet van alles !
  8. Sharona:
    17 februari 2019
    Ik besteed mijn zondag het liefste aan jou reisblog, door jou woorden te lezen is het net of je naast mij zit. Ik mis je, maar wat ben ik blij dat je zo aan 't genieten bent. Dat heb je zo verdiend, dit was jou tijd om te gaan!!! Love You <3
  9. Michael:
    Geweldig ! Mooi vertaald ook 😉🙏